پرش به محتوا

بحث:رباعیات خیام

محتوای صفحه در زبان‌های دیگر پشتیبانی نمی‌شود
افزودن مبحث
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آخرین نظر: ۲ سال پیش توسط Sunfyre در مبحث نسخه زراندود

جای رباعیات خیام

[ویرایش]

جای رباعیات خیام اینجا نیست. جای آن در ویکی‌نسک شاید هم ویکی‌نبشته است!—پیام امضا نشدهٔ قبلی توسط 216.187.83.229 (بحثمشارکت‌ها) نوشته شده‌است.

اگر تنها محتوی رباعیات خیام باشد جایش ویکی‌نبشته است ولی مقاله‌ای دربارهٔ کلیت رباعیات خیام می‌توان داشت.--سروش ☺گپ ۲۰:۲۱، ۱۲ اوت ۲۰۰۷ (UTC)

پیوند به بیرون

[ویرایش]

اولین پیوند به بیرون نادرست بوده و کار نمیکند. لطفاً در صورت نادرست بودن پیوند آن را حذف نمایید.--Najand ‏۲۳ ژوئن ۲۰۰۹، ساعت ۱۳:۲۸ (UTC)پاسخ

پیوند تصحیح شد، ممنون.Lapskinglkhd ‏۱۲ ژوئیهٔ ۲۰۰۹، ساعت ۱۰:۵۷ (UTC)پاسخ

بایگانی منابع برخط

[ویرایش]

ربات:بایگانی همه منابع برخط انجام شد ✓ ربات رضا / ب ‏۱۸ نوامبر ۲۰۱۲، ساعت ۱۴:۳۲ (UTC)پاسخ

از عمر خیامی حکیم تا علی خیام شاعر

[ویرایش]

«در صدۀ پنجم هجری، حکیم ریاضیدان مشهوری به‌نام عمر بن ابراهیم خیامی نیشابوری با شاعری فارسیگو به‌نام علی بن محمد بن احمد بن خلف معروف به خیام در خراسان می‌زیسته‌اند.

شهرتِ خیامیِّ حکیم و عالم ریاضی در محافل خاورشناسی و علمی مغرب‌زمین از ۱۸۵۱ با انتشار رسالۀ جبر و مقابله او بدست وپکه با ترجمۀ فرانسوی آن صورت گرفت و آشنایی محدودی که از ۱۷۰۰ با نام و دانش او در کتاب تاریخ مذاهب ایران به لاتینی تألیف توماس هاید انگلیسی آغاز شده بود، به‌عنوان منجمی شریک در اصلاح تقویم و تاریخ ملکشاهی؛ این رساله، به اوج کمال خود رسید.
اما، علی بن محمد بن خلف خیام شاعر که بعد از این برای سد راه اشتباه، در این مقاله به ابن خیام و یا خیام معروف می‌شود با وجودی که تا صدۀ هفتم هجری شعر فارسی او در آذربایجان و خراسان مشهور بوده و دیوانی داشته است که صاحب مجمع الادب و مجمع الالقاب، ابن الفوطی مورخ بغدادی و کتابدار کتابخانۀ رصدخانه مراغه به وجود آن اشاره می‌کند و قطعۀ شعر عربی از روی همین ابن خیام نقل می‌کند؛ متأسفانه اثری از وجود او و شعرش به‌چشم نمی‌رسد. گوئی مانند ستارۀ دور از چشمی بوده که در پرتو آفتاب وجود حکیم عمر خیامی از دیده‌ها محو می‌شود.
خیامی در کلیۀ آثاری که از او بازمانده همه‌جا عمر بن ابراهیم خیامی نامیده شده است. در نسخه‌های تازه‌نویس این آثار احیاناً خیام را به‌جای خیامی نوشته‌اند، ولی آن صورت اصلی در کلیۀ نسخه‌های قدیمی‌نویس که از ۵۲۸ هجری که از نسخۀ جبر و مقابله کتابخانۀ لیدن آغاز می‌شود و در طی تحریر صده‌های بعد ادامه داشته همواره خیامی بوده است … در مقدمۀ رساله کون و تکلیف که بیهقی هم آن را در تتمۀ صوان الحکمه به وی نسبت داده‌است، او را سیدالاجل حجةالحق فیلسوف‌العالم نصرةالدین سید حکماء المشرق و المغرب، ابی‌الفتح عمر بن ابراهیم الخیامی و اینگونه تعریف و توصیف از خیامی در آثار معاصرانش معهود بوده است.
... باری، از آنچه گفته شد دریافتیم که ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیامی نیشاپوری بنا بدانچه از روی عنوان و ده رسالۀ عربی و فارسی منسوب بدو و شهادتِ شش تن از ادبا و علما و شعرای معروف معاصرش دربارۀ او و روایت چند تن از مورخان و علمای نزدیک به زمان او، معلوم می‌شود همانا عمر خیامیِّ فیلسوف و ریاضیدان و منجمی بوده که در زمانِ حیات، بلکه تا پنجاه و پنج سال بعد از مرگش هرگز نسبت خیام یا شاعری و یا شعری به او منسوب نبوده‌است… در دورۀ مغول و تیموری که توجه به لذاتِ مادی و سرگرمی با هوای نفس، وسیله‌ای برای فراموش کردن غم‌ها و ستمها و اَلَمهای روزافزون و گریزِ اندیشه‌های مثبت بود و نقل ترانه‌هائی در زمینه‌های مناسب حالِ مطبوع، طبعِ خاص و عام شده بود، هرچه و از هرکه در این معنی یافته می‌شد به عمر خیام (ي) نسبت می‌دادند که از خیامیِّ فیلسوف تنها نامِ دم‌بریده‌ای نصیب او شد؛ ولی در سیرت و صورت به درجۀ خیامِ طربخانۀ رشیدی، تغییرِ ماهیّت و تنزلِ فکری و روحی پیدا کرده بود.

... موسیو براسو سرپرست مدرسۀ آلیانس اصفهان در پنجاه سال پیش که تربیت را بهانۀ تجارت ساخته بود، جهانی را پر از قلمکاری‌های نصف جهان کرد که خیامی بر آنها با ریش سفید و دستار کلان، جام باده را از دست شاهدی جوان و شوخ گرفته و حریصانه می‌نوشد. این صورت‌های قلمکاری هم سند تازه‌ای بر اثبات تغییرِ ماهیت و کیفیت روحی حکیمِ ریاضیدان به‌حساب می‌آید و امروز ما را در برابر خیامی قرار داده است که هرچه در آن بوئی از باده به‌مشام رسد - مانند نوروزنامۀ معهود - جاعلی می‌تواند به او نسبت بدهد.»

-- Meaningness ‏۱۰ ژانویهٔ ۲۰۱۷، ساعت ۱۰:۵۹ (UTC)

پیوندهای خارجی اصلاح شدند (اکتبر ۲۰۱۹)

[ویرایش]

سلام همکاران ویرایشگر.

من به‌تازگی ۱ پیوند خارجی موجود در رباعیات خیام را اصلاح کردم. لطفاً ویرایشم را بازبینی کنید. اگر پرسشی دارید یا می‌خواهید ربات پیوندها یا چند صفحه را نادیده بگیرد، لطفاً این راهنمای ساده را برای دریافت اطلاعات بیشتر ببینید. من تغییرات زیر را انجام دادم:

لطفاً برای اصلاح خطاهای ربات به راهنما مراجعه کنید.

با احترام.—InternetArchiveBot (گزارش اشکال) ‏۱۹ اکتبر ۲۰۱۹، ساعت ۲۲:۵۹ (UTC)پاسخ

پیوندهای خارجی اصلاح شدند (نوامبر ۲۰۱۹)

[ویرایش]

سلام همکاران ویرایشگر.

من به‌تازگی ۱ پیوند خارجی موجود در رباعیات خیام را اصلاح کردم. لطفاً ویرایشم را بازبینی کنید. اگر پرسشی دارید یا می‌خواهید ربات پیوندها یا چند صفحه را نادیده بگیرد، لطفاً این راهنمای ساده را برای دریافت اطلاعات بیشتر ببینید. من تغییرات زیر را انجام دادم:

لطفاً برای اصلاح خطاهای ربات به راهنما مراجعه کنید.

با احترام.—InternetArchiveBot (گزارش اشکال) ‏۲۷ نوامبر ۲۰۱۹، ساعت ۱۶:۰۲ (UTC)پاسخ

نسخه زراندود

[ویرایش]

نسخه زراندود رباعیات خیام [۱]-- ‏ SunfyreT ‏۱۳ ژوئیهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۹:۴۲ (UTC)پاسخ